Hoidon tarpeen arvio

Potilas

Kehen olen yhteydessä?

Voit olla yhteydessä omaan terveysasemaasi, työterveyshuoltoon, opiskelijaterveydenhuoltoon tai lapsen kohdalla neuvolaan tai kouluterveydenhuoltoon. Puhelun tai muun yhteydenoton yhteydessä hoitaja tekee hoidontarpeen arvion tilanteestasi ja tarvittaessa ohjaa sinut toiselle ammattilaiselle.

Milloin minun kannattaa asioida terveysasemalla?

Sinun kannattaa asioida terveysasemalla jos

  • sinulla on jo diagnoosi atooppisesta ihottumasta eikä nykyinen hoitosi tunnu riittävältä
  • sinulla ei ole diagnoosia, mutta tilanteesi ei näytä paranevan, vaikka olet jo saanut perushoidon ohjeistuksen (rasvausohjeet) ja toiminut sen mukaan
  • vaivasi (kutina, ihon haastava tilanne) on jatkunut pitkään, eivätkä perusvoiteet ja kortisonivoiteet riitä.

Voit tarvittaessa asioida myös sähköisesti, mm. lähettämällä ammattilaiselle kuvia ihosi tilanteesta tai asioiden videovastaanotolla, jolloin ammattilaiset voivat auttaa sinua myös etäyhteyksin.

Ammattilainen

Potilas ottaa yhteyttä perusterveydenhuoltoon

Kutina ja raapimisen vuoksi aiheutuneet ihotulehdukset ovat atooppisessa ihottumassa yleisiä syitä potilaan yhteydenotolle. Hoidontarpeen arvion yhteydessä tulisi selvittää ihottuman ja kutinan esiintymispaikat iholla sekä potilaan ikä.

Hoidontarpeen arvion yhteydessä yleensä varataan vastaanottoaika oireista riippuen joko hoitajan tai lääkärin vastaanotolle. Hoitajan vastaanoton yhteydessä on myös yleensä mahdollista konsultoida lääkäriä.